Select your language

Contacteer ons: +32 11 78 17 11 - info@crabbe.be  ico.facebook  ico.youtube 

Jo Van Gossum en Frans Knops: "Daken leggen die een generatie meegaan"

Aan de wieg van Dakwerken Crabbé stonden ze weliswaar niet, maar samen hebben ze wél meer dan 80 jaar anciënniteit in het bedrijf. En samen runnen ze de zaak op een manier die vandaag resulteert in een ijzersterke reputatie. Niet alleen in de regio rond Zoutleeuw, maar ver daarbuiten in het ganse land. We hebben het over Algemeen Directeur Benny Van Gossum, zijn zoon Jo, en Frans Knops.
Benny en Frans namen, samen met een derde aandeelhouder, het bedrijf over in 2002. Toen die derde partner in 2011 zijn aandelen van de hand deed, nam Jo Van Gossum diens rol over. Zoals het er in vele familiale bedrijven aan toe gaat, staan de zaakvoerders van Dakwerken Crabbé ook elke dag met beide voeten in de operationele bedrijvigheid. Van 's morgens héél vroeg, tot de laatste man die de deur sluit.
Frans en Jo vertellen hoe hun werkdag er zoal uitziet. Het wordt snel duidelijk dat, behalve het vaste ritueel van 's morgens nog vóór het kraaien van de haan in het bedrijf aanwezig te zijn, geen enkele dag dezelfde is dan een vorige.

Vóór dag en dauw de baan op

Jo Van Gossum: “Ik arriveer meestal als eerste in het bedrijf, rond 5u00 's morgens en begin met mijn mails te lezen en te beantwoorden. Rond 5u30 komen de eerste medewerkers aan. We zorgen ervoor dat de ploegen kunnen vertrekken naar de werven en daarna vertrek ik ook. Werven bezoeken, besprekingen met klanten of architecten, afspraken bij klanten die ons contacteerden voor een analyse, enz. Rond 16u00 ben ik weer op kantoor. Ik check opnieuw mijn mailbox, bel met klanten en overleg met de calculators. Wanneer de ploegen weer binnenkomen, overloop ik de voorbije dag met de ploegbazen en we doen de voorbereidingen voor de volgende dag. Mijn werkdag zit er gewoonlijk op rond 18u00.”

Frans Knops: “Mijn dagindeling is vergelijkbaar. Al moet ik zeggen dat ik 's avonds graag nog wat doorwerk op kantoor. Wanneer iedereen vertrokken is, is het daar rustiger om nog een aantal dingen af te werken. Ik ben meestal ook degene die de deur op slot doet aan het einde van de dag.”

Werven opvolgen

Alle werven die in uitvoering zijn, worden elke dag bezocht en opgevolgd. Zowel Benny, Frans als Jo hebben daarmee een hoofdbezigheid. Ze hebben elk hun eigen klantengroep, die ze vanaf het eerste contact tot en met de oplevering en de nazorg opvolgen. De werven bevinden zich overal in het land. In principe is het verloop van elke project hetzelfde, ongeacht het type klant. In de praktijk gaat het er echter toch wat anders aan toe.
Jo: “Ikzelf ben voornamelijk in contact met particuliere klanten en bedrijven, maar ook met syndici van appartementsgebouwen. Wanneer er aanvragen van nieuwe klanten binnenkomen, ga ik ter plaatse om de situatie te bekijken en een analyse te maken. De klant krijgt een offerte en wanneer er een akkoord is, wordt het werk ingepland.

Er kan wel wat tijd zitten tussen het afsluiten van een overeenkomst en de eigenlijke uitvoering. Daarover zijn we altijd héél open met onze klanten. We houden uiteraard rekening met 'hoogdringendheid'. Wanneer een totale dakrenovatie niet onmiddellijk kan ingepland worden, dan zorgen we er altijd voor dat de meest dringende herstellingen toch snel worden uitgevoerd opdat er geen verdere schade ontstaat in afwachting van het grote werk.”

“Mijn vader Benny en ikzelf hebben ook heel wat bedrijven als klanten. Dat zijn grotere projecten, met werven die omvangrijker en vaak ook complexer zijn. Daar gaat vaak ook veel meer voorbereiding aan vooraf. Denk bijvoorbeeld maar aan het aanvragen van vergunningen voor het plaatsen van groot materiaal op openbare locaties, innemen van (een deel van) de openbare weg, signalisatie, veiligheidsvoorzieningen, enz.”

Frans: “De projecten die ik opvolg, zijn hoofdzakelijk openbare aanbestedingen. Daarvoor gelden strikte regels, zowel voor het opmaken van een offerte als voor de uitvoering en de gebruikte materialen. We zijn gebonden aan een lastenboek, dat vooraf al goedgekeurd is. Als aannemer kunnen we dus minder inbreng doen op het vlak van advies. Toch zullen we altijd alles in het werk stellen om een project op de best mogelijke manier en volgens de regels van de kunst uit te voeren. Onze jarenlange ervaring, onze know-how en onze goede reputatie spelen daarbij heel erg in ons voordeel.”

Denken in termen van oplossingen

Jo: “Door de jaren heen is er best veel veranderd. Op het gebied van materialen, maar net zo goed in de manier van werken. We zien veel spelers komen en gaan, vooral in de sector van de particuliere woningbouw. Ik durf stellen dat wij ons onderscheiden door onze algemene aanpak en door ons vakmanschap. Bij elk project denken we in termen van oplossingen op lange termijn. We willen daken leggen die 30 à 35 jaar meegaan. We kiezen daarom ook bewust om te werken met materialen die hun kwaliteit al bewezen hebben. Noem ons in dat opzicht gerust een beetje 'conservatief'. Als er nieuwe materialen of technieken op de markt komen, zullen we daarin pas meegaan wanneer ze hun degelijkheid bewezen hebben. Onze klanten krijgen van ons een eerlijk materiaaladvies. We merken dat ze dat enorm appreciëren en dat het de basis is van het vertrouwen dat ze in ons stellen als aannemer.”

Frans: “In onze projecten moeten we vaak een beroep doen op mensen die in andere dingen goed zijn dan wijzelf. Denk bijvoorbeeld aan afwerking of gyprocwerken, een muur die gemetst moet worden of een trap gegoten. Dat is niet onze core business. Maar we vinden het wel belangrijk dat we onze klanten kunnen ontzorgen. Door de jaren hebben we een netwerk van vakmensen en onderaannemers opgebouwd waar we altijd op kunnen rekenen. Door te geven en te nemen. Ook dat is denken in termen van oplossingen op lange termijn.”

Uitdagingen voor de toekomst

Jo: “Een uitdaging waarmee de bouwsector al jaren te kampen heeft, is het vinden van geschikt personeel. De stiel van dakwerker is een harde stiel en niet iedereen voelt zich daartoe geroepen.
Sinds we af te rekenen kregen met COVID-19 zijn daar echter nog een aantal extra uitdagingen bijgekomen. Om te beginnen de beschikbaarheid van materialen. Eerst ging het om isolatie-materiaal, maar ondertussen is het voor zowat alles van toepassing. Ook voor dakdichting, waarin oliederivaten verwerkt zijn en hetgeen voor ons uiteraard onmisbaar is. Maar het geldt net zo goed voor machines en gereedschap. De schaarste en uiteraard ook de energiecrisis gaan gepaard met enorme prijsstijgingen. En zo komen we bij de druk op onze marges. Het is constant schipperen en alles met argusogen volgen om tijdig op voorraad te hebben wat we nodig hebben om ons werk te kunnen doen. Toch mogen we ons gelukkig prijzen dat we als grotere speler het voordeel hebben dat we een goede relatie hebben met onze leveranciers. Dat is natuurlijk ook iets waaraan we jarenlang gebouwd hebben, mede dankzij de volumes die we verzetten in onze projecten.”

“Nog door de pandemie hebben we heel wat vertraging en achterstand in de uitvoering van de werven opgelopen. Eerst was er de periode begin 2020 dat we volledig stilgelegen hebben. Nadien hadden we geregeld af te rekenen met medewerkers die uitvielen door besmetting of omdat ze in quarantaine moesten. Daardoor konden onze ploegen niet op volle kracht werken, met extra achterstand in de planning tot gevolg.”
“Een uitdaging in de Vlaamse markt zal de komende jaren de asbestverwijdering zijn. Vlaanderen wil tegen 2040 'asbestveilig' zijn. Dat lijkt nog héél lang, maar daarin schuilt net het gevaar dat klanten wachten tot ze dringend actie moeten ondernemen om asbest te laten verwijderen. Niet elke aannemer mag dat zomaar doen, je moet daarvoor een vergunning hebben en aan een hele reeks voorwaarden voldoen. Dakwerken Crabbé heeft die erkenning en op dat vlak staat er ons dus zeker nog heel wat te wachten,” besluit Jo.

Veilig werken, altijd en overal

Veilig werken is de eerste prioriteit voor de medewerkers van Dakwerken Crabbé.

Op elke werf wordt er nauwlettend op toegezien dat alle veiligheidsvoorzieningen in orde zijn: dakranden voorzien van leuningen, valbeveiliging op het dak alsook veiligheidskabels voor onze medewerkers.

Dakwerken Crabbé stelt tevens alle nodige materiaal, uitrusting én opleiding ter beschikking opdat onze mensen te allen tijde hun job op een veilige manier kunnen uitoefenen.